We take the Blue Road

Blue Road

Wie goed om zich heen kijkt in Nederland en de ontwikkelingen volgt, ziet dat duurzaamheid en mobiliteit bepalende onderwerpen zijn. Ze staan hoog op de agenda van ons kabinet, maar houden ook iedereen die iets te vervoeren heeft bezig. Duurzaamheid en mobiliteit dwingen de overheid en bedrijven tot het maken van nieuwe plannen. Daarnaast openen ze wegen voor andere, verantwoorde manieren van transport. Eén daarvan is een vorm van transport die diep geworteld zit in onze Nederlandse cultuur: de binnenvaart. Hét vervoer van de toekomst. Er zijn waterwegen genoeg. En er is capaciteit genoeg.

Blue Road
De Nederlandse Binnenvaart, de grootste en modernste in heel Europa.

Al sinds mensenheugenis bestaat het vervoer over water. Simpelweg omdat Europa dooraderd is met de beste vaarwegen. Maar het is Nederland die deze tak van transport zich helemaal eigen heeft gemaakt. Al eeuwen. En dat zie je overal in terug. Zoek bijvoorbeeld maar eens een oude prent waar géén schepen op te vinden zijn. In al die eeuwen heeft de Nederlandse Binnenvaart zich ontwikkeld tot een moderne, dynamische en goed georganiseerde bedrijfstak. De grootste en modernste in heel Europa. Onmisbaar voor de West-Europese import en export. En voor de Nederlandse economie. Zonder binnenvaart zou Rotterdam simpelweg niet veruit de grootste haven van Europa kunnen zijn.

Nederland heeft bijna 7000 schepen varen, haast het dubbele van nummer twee Duitsland. De schepen worden steeds moderner, voorzien van de laatste techniek zoals track & trace, digitale ladingregistratie en verregaande veiligheidsmaatregelen. Naast de ontwikkeling op het gebied van techniek heeft de binnenvaart zich ontwikkeld tot een transportvorm die zo’n beetje elke vorm van lading aan kan. Of het nu droge of natte bulkgoederen zijn, vervoer van containers of pallets, of dat het om personenvervoer gaat, de binnenvaart vervoert het.

Efficiënt, verantwoord en betrouwbaar.

Ondanks dat het vervoer over water één van de oudste vormen van transport is die we kennen, is de binnenvaart vervoer dat helemaal van nú is. Waarom? Het antwoord bestaat uit drie woorden: efficiënt, verantwoord en betrouwbaar. Het zijn deze eigenschappen waardoor de binnenvaart het logische alternatief is. Zo is de binnenvaart de meest kostenefficiënte en duurzame manier van transport. Het houdt ongemerkt veel vervoersbewegingen van het spoor en de weg en vermindert de CO2-uitstoot. Om een voorbeeld te geven, een gemiddeld binnenvaartschip heeft plaats voor de lading van 60 vrachtwagens. Het helpt dus de filedruk op onze wegen te verminderen en de capaciteitsproblemen op het spoor te voorkomen. Zonder dat daar extra investeringen voor nodig zijn, immers de infrastructuur van waterwegen is vaak al aanwezig. Daarnaast is betrouwbaarheid ook een belangrijke eigenschap.

Zoals gezegd is Nederland voorzien van talloze waterwegen. Rivieren die heel Nederland doorkruisen. Zonder barrières. Zonder files. Capaciteitsproblemen kent de binnenvaart dus niet. Sterker nog, er wordt continu geïnvesteerd in Nederlandse binnenhavens, zoals de onlangs geopende containerterminal in Alphen aan den Rijn. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat de binnenvaart de overheid, gemeentes en bedrijven kan helpen om hun duurzaamheids- en mobiliteitsdoelstellingen te realiseren.

Blue Road
Binnenvaart, voor elk transport.

Dat je als bedrijf direct aan een rivier moet zitten om gebruik te kunnen maken van de binnenvaart is een absolute misvatting. Sterker nog, door inter-modaal transport vormt de binnenvaart, zelfs voor bedrijven die 25 kilometer van bevaarbaar water gevestigd zijn, de beste logistieke oplossing. Inter-modaal transport is transport dat gebruik maakt van meerdere transportvormen. Dus bijvoorbeeld een stukje met de vrachtwagen, overladen op een binnenvaartschip, het grootste stuk over water, en dan in de buurt van de eindbestemming, wanneer nodig, weer een stukje met de vrachtwagen.

Oók inter-modaal transport is een duurzame, kostenefficiënte oplossing voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden en op zoek zijn naar mogelijkheden om hun logistieke processen naadloos af te stemmen op hun wensen. Zo is onlangs ook Heineken met een groot deel van haar transport overgestapt op de binnenvaartschepen.

Media en informatie